SAMOCHODY HYBRYDOWE
środa, 11 września 2013
Samochody hybrydowe są atrakcyjną alternatywą dla wozów z silnikami spalinowymi. Nie jest żadną tajemnicą, że silnik spalinowy wykazuje niską sprawność przy małym obciążeniu, co oznacza, że przy łagodnym przyspieszeniu pracuje on nieefektywnie. Auta hybrydowe nie stwarzają takich problemów. Wykorzystując dwa wzajemnie wspomagające się źródła napędu, pracują równie wydajnie w różnych warunkach jazdy.
CO DWA SILNIKI TO NIE JEDEN
Hybrydowy napęd równoległy to najczęściej połączenie silnika spalinowego z silnikiem elektrycznym. Ich współpraca ma wiele pozytywów. Przy dużym obciążeniu, np. w trakcie przyspieszenia, silnik spalinowy wspierany jest elektrycznym, przy małych zaś, a więc np. w trakcie wolnej jazdy, silnik elektryczny spełnia rolę generatora, odciążając swego spalinowego „kolegę”. W praktyce obie maszyny mogą więc działać na zmianę. Często jazda w warunkach miejskich wykorzystuje silnik elektryczny, za miastem zaś – spalinowy. Problemu nie stanowi także zgromadzona nadwyżka energii wytworzonej przez ten pierwszy, ponieważ trafia ona do akumulatorów i może jeszcze zostać wykorzystana.
OSZCZĘDNOŚĆ NA KAŻDYM KROKU
Niewątpliwą zaletą samochodów hybrydowych są niskie koszty ich eksploatacji. Zdaniem ekspertów już kilkuletni okres użytkowania pozwala na oszczędność przewyższającą różnicę cen między nimi a autami z tradycyjnym napędem. Dzieje się tak z kilku powodów. Po pierwsze - optymalne zestrojenie pracy obu silników pozwala ograniczyć zużycie paliwa w ruchu miejskim. Po drugie – system hybrydowy zmniejsza zużycie układu hamulcowego w trakcie hamowania. Po trzecie – układ hybrydowy wolny jest od części, których awarie są zmorą każdego kierowcy, takich jak alternator, pasek klinowy, tradycyjne sprzęgło czy rozrusznik. Po czwarte – niezależne raporty potwierdzają wysoką bezawaryjność technologii hybrydowej. Wreszcie po piąte – samochód taki nie traci na wartości w podobnym tempie, co "zwyczajna" maszyna.
NOWY ROZDZIAŁ W ROZWOJU TECHNOLOGII
Ciekawe modele pojazdów hybrydowych znajdują się w ofercie Hondy. Jak przekonuje sam producent, Honda Jazz Hybrid to propozycja dla kierowców pragnących "dodać swojemu autu stylu i poprawić jego funkcjonalność". "Co więcej, [w Hondzie Jazz Hybrid – red.] zmniejszono zużycie paliwa poprawiając aerodynamikę samochodu i sprawność układu napędowego. Obniżono też opory tarcia wewnętrznego silnika, podwyższono sprawność przekładni CVT oraz dodano akumulator zimna do układu klimatyzacyjnego, co zaowocowało dodatkowymi oszczędnościami przy tankowaniu samochodu", - czytamy.
Z kolei Honda Insight otwiera "nowy rozdział w historii rozwoju technologii hybrydowej", jako że wykorzystano w niej bardziej wydajną wersję zintegrowanego napędu hybrydowego IMA (Integrated Motor Assist). „Połączenie nadwozia o wyjątkowo niskich oporach aerodynamicznych z równoległym hybrydowym układem napędowym pozwala Insightowi na uzyskiwanie wyjątkowo niskiego zużycia paliwa i niskiej emisji spalin. Nie chodzi tu tylko o emisję CO2 wynoszącą 96 g/km, ale również o doskonałe parametry ekologiczne w realnych warunkach eksploatacyjnych” – czytamy na oficjalnej stronie internetowej Hondy.