5 000 000 silników 1.3 MultiJet wyprodukował Fiat w Bielsku-Białejśroda, 27 marca 2013
Zakład Fiat Powertrain Technologies Poland w Bielsku-Białej osiągnął znaczący cel: z polskiej linii produkcyjnej zjechał pięciomilionowy egzemplarz silnika 1.3 MultiJet. Rekord ten świadczy o ogromnym sukcesie tego wysokoprężnego silnika - cztery cylindry w rzędzie, 16 zaworów i łączna pojemność skokowa 1248 cm3 - w produkowanej od 2003 roku jednostce po raz pierwszy na świecie została zastosowana technologia MultiJet, będąca ewolucją systemu Common Rail, opracowanego przez koncern Fiata w 1997 roku. Ciągłe udoskonalenia technologiczne sprawiły, że silnik 1,3 MultiJet, aktualnie produkowany w najnowszej wersji tej technologii, znanej na świecie pod nazwą MultiJet II, dostępny jest w wersjach o różnej mocy: od wersji z turbosprężarką o stałej geometrii (75 KM) po wersję z turbosprężarką o zmiennej geometrii (od 85 do 95 KM). Wszystkie silniki 1.3 MultiJet zapewniają doskonałe osiągi przy obniżonym zużyciu paliwa, a dzięki nowoczesnej technologii gwarantują wydłużenie okresu serwisowego: wymiana oleju co 35 000 km, a przeglądy co 250 000 km. Zdobywca prestiżowych nagród, w tym między innymi „International Engine of the Year" (w kategorii samochodów o pojemności skokowej 1.0 -1.4 litrów) w 2005 roku - 1.3 MultiJet montowany jest w wielu samochodach z gamy Fiat Group Automobiles: we Fiatach: Panda, Punto, Qubo, Doblò, Strada, Fiorino, 500 i 500L, Lancii Ypsilon, Alfie Romeo MiTo, jak i w samochodach konkurencyjnych marek. Pięciomilionowy egzemplarz silnika 1.3 MultiJet o mocy 85 KM zostanie zamontowany w Fiacie 500L, który łączy kultowy styl 500-ki z funkcjonalnością samochodu wielozadaniowego. Z tego wyjątkowego połączenia zrodziło się pojęcie „City Lounge", nowej koncepcji samochodu kompaktowego. |
Styczeń 2025
|